”Du har ALLTID tid att göra det viktigaste”

Av Kristian Borglund

juni 5, 2020

Uncategorized  


I dag är det lätt att fylla ut hela livet, inklusive arbetsdagarna, med hur mycket innehåll som helst. Det finns ALLTID mer att kolla upp, att titta på, att läsa…. Lösningen? Begränsa. Skär bort. Gör det nu, innan du drunkar.

När jag tog upp risken för ”drunkningsolyckor” med Brian Tracy, en av världens ledande experter på Time Management, uttryckte han den bästa överlevnadsmetoden så här elegant:

”Det finns aldrig tid att göra allt, men alltid tid att göra det viktigaste”.

Han gjorde jämförelsen med ett bibliotek, att vi där har näst intill oändliga mängder information omkring oss. Hur ska vi någonsin få gjort något med tanke på alla böcker som finns att läsa? Jo, vi behöver först skapa klarhet i vilken typ av information vi behöver, för att i nästa steg söka upp den.

I dagens samhälle är det ofta tvärtom. Det är som om alla bibliotekets böcker ramlar över oss samtidigt.

Tricket är alltså att ta kommandot över informationen, annars tar den kommandot över oss. I en värld där vi serveras en ändlös informationsmängd, och jätteskålar fyllda av möjligheter och vägval så gott som dagligen, handlar det om att hela tiden ha klarhet i vad som är viktigast.

Vad föredrar kunder att du lägger tid på?

Har du koll på vad kunder (eller din chef) föredrar att du lägger ner mest krut på i dag, den här veckan och den här månaden? Det är helt enkelt korkat att lägga ner energi på sådant som vi tror är viktigt, och som i själva verket har liten betydelse.

Så fråga kunderna / din chef: Vad föredrar du att jag lägger ner tid på att åstadkomma?

Utan full koll på vad som värderas är det lätt att slänga timmar i sjön på fel saker. Det leder bara till onödig frustration, stress och irritation.

Jag lärde mig själv den hårda vägen

Ofta i början av min karriär, som dagstidningsreporter, kunde jag ägna timmar åt att gräva fram fakta, ta reda på hemliga telefonnummer och söka svåråtkomliga intervjuobjekt för att sedan få höra att jag skulle ha lagt fokus på att annat jobb i stället, som var mer bråttom.

Till slut lärde jag mig hur jag skulle göra: att alltid själv ta reda på vad chefen prioriterade och, framför allt, vilka delar som är viktiga att lägga fokus på. Det är så enkelt att fråga, återigen:

”I vilken ordning ser du helst att jag levererar de här grejerna?”, ”Vilka delar av det här projektet/jobbet känner du är extra viktiga, så lägger jag ner mer omsorg på dem.”

Kristian Borglund

Om skribenten

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. *=Obligatoriskt

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}